Educând prezentul, pregătim viitorul
Proiectul „Educând prezentul, pregătim viitorul” vizează creșterea incluziunii sociale și a impactului măsurilor de sprijin adresate comunităților de romi vulnerabile. Intervenția își propune îmbunătățirea nivelului socio-educațional pentru 387 copii și tineri și 688 de adulți prin dezvoltarea și acordarea timp de 20 de luni a unui pachet de servicii socio-educaționale care va contribui la creșterea nivelului de abilitare precum și la creșterea calității procesului educațional și a performanțelor școlare.
Proiectul finanţat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul programului „Dezvoltare locală, reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor”, prin Fondul Român de Dezvoltare Socială – Operator de program este implementat în Municipiul Târnăveni, în comuna Zagăr și în comuna Viișoara de Fundația Buckner în parteneriat cu Primăria Municipiului Târnăveni și Primăria Comunei Zagăr și în colaborare cu Primăria Comunei Viișoara, și cu unitățile de învățământ: Școala Gimnazială nr. 3, Școala Gimnazială Vasile Moldovan, Liceul Tehnologic și Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Municipiul Târnăveni.
Bugetul total al proiectului este de 4.772.527,53 lei, din care valoarea cofinanțării private este de 160.837,28 lei. Proiectul se implementează pe o perioadă de 20 luni, în perioada Martie 2022 – Octombrie 2023.
Proiectul contribuie direct si cu impact clar la realizarea obiectivelor din documentele strategice prin faptul ca prin actiunile si masurile integrate propuse in proiect se urmareste cresterea sanselor de incluziune sociala si nivelul de abilitare a persoanelor din grupul tinta in special a persoanelor de etnie roma. In acest sens, activitatile si rezultatele vor include atat familii cat si persoane individuale, si se va avea in vedere ca in perioada de implementare a proiectului sa sprijinim beneficiarii proiectului pe de o parte sa isi dezvolte deprinderile pentru viata, sa isi dezvolte abilitatile de accesare a diferitelor resurse necesare pentru dezvoltare si pe de alta parte sa aiba acces la o serie de servicii integrate si concrete care sa ii sprijne sa poata sa se dezvolte in domenii vitale si necesare ca accesarea de locuri de munca si educatie. Toate aceste propuneri ale proiectului contribuie la lucrul direct cu persoanele si comunitatile marginalizate, pentru care se propun masuri integrate care sunt corelate puternic cu nevoile comunitatii si asigura o mai buna implicare a autoritatilor locale in munca efectiva cu persoanele din comunitatile marginalizate din Mun. Tarnaveni, Comuna Zagar si Comuna Viisoara vizate in proiect. Având în vedere că în zonele de implementare a propunerii de proiect există o populație semnificativă aparținând minorității rome, prin abordarea unor măsuri integrate de sprijin în domeniul educației ce vor viza informarea și conștientizarea populației locale cu privire la importanța educației, facilitarea accesului la metode educaționale inovative, introducerea unor module de educație non-formală de nutriție și igienă, dezvoltare durabilă și respectarea principiului egalității de șanse, propunerea de proiect va genera un efect pozitiv pe termen lung, atât pentru GT, cât și pentru comunitățile respective.
- Parteneri
Implementarea proiectului se bazează pe parteneriatul dintre Fundația Buckner, UAT Târnăveni și UAT Zagăr, dar și pe colaborarea cu UAT Viișoara, și unități de învățământ de pe raza Municipiului Târnăveni: Școala Gimnazială nr. 3, Școala Gimnazială Vasile Moldovan, Liceul Tehnologic și Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși”. Partenerii și colaboratorii dar și zona de intervenție au fost selectate deoarece localitățile în care se derulează activitățile proiectului se confruntă cu o anumită problematică în special în ce privește abandonul școlar, gradul scăzut de angajare a adulților dar un număr ridicat de asistați social care trăiesc sub nivelul subzistenței.
Echipa de implementare a proiectului formată din experți ai tuturor partenerilor și colaboratorilor este o echipă deschisă, vizionară, cu experiență și motivată care dorește să contribuie la schimbarea în bine a vieții concetățenilor lor.
Obiectivele proiectului
Obiectivul general al proiectului este creșterea accesului și a calității serviciilor integrate pentru romi, în educație și sănătate, creșterea incluziunii romilor și abilitarea lor, combaterea oricărei forme de discriminare în judetul Mures, prin oferirea de servicii complementare, educaționale, sociale, de consiliere juridică și psihologică.
Serviciile pentru copii și tineri vor fi derulate prin intermediul a trei centre de zi – Centrul de zi Buckner din Târnăveni și înființarea a două centre de zi în Comuna Zagăr și respectiv în satul Ormeniș din Comuna Viișoara, precum și prin programe de tip școală-după-școală adaptate nevoilor grupurilor țintă, în timp ce adulții vor beneficia de servicii de consiliere parentală și de orientare vocațională și profesională. Proiectul cuprinde și o campanie anti-discriminare în vederea reducerii gradului de discriminare al membrilor comunităților rome și un curs de comunicare inter-culturală pentru profesioniști care sunt implicați în oferirea de servicii minorităților.
Grupul țintă al proiectului este format din 1335 persoane și cuprinde copii, tineri și adulți provenind din comunități marginalizate și în care există persoane care aparțin minorității rome ce se află în situații de vulnerabilitate, în risc crescut de sărăcie și excluziune socială, de pe raza Municipiului Târnăveni, a comunei Zagăr și a comunei Viișoara.
Propunerea de proiect vizeaza si eficientizarea procesului instructiv-educativ, creșterea randamentului şcolar prin creerea de facilităţi de tip “Școală după şcoală”, dezvoltarea comunităţii interetnice dezavantajate prin facilitarea accesului la oportunităţi educaționale, economice şi sociale şi cultivarea spiritului civic în rândul cetăţenilor din Judetul Mures. Caracterul inovativ al acestei propuneri de proiect este dat de faptul că activitățile și serviciile propuse răspund nevoilor populației rome, vizând creșterea accesului copiilor, dar și adulților romi la educație de calitate, echitabilă și incluzivă.
Valoarea adăugată va fi dată și de contribuția PP care are o vastă experiență în lucrul cu copii, inclusiv din astfel de grupuri vulnerabile și în lucrul cu cadrele didactice ce se vor implica în implementarea acestei propuneri de proiect, astfel că, la finalul implementării, prin atingerea obiectivelor și indicatorilor previzionați, va crește gradul de incluziune socială a persoanelor aparținând GT, aspect ce va duce și la degrevarea autorității publice locale de anumite aspecte negative din comunitate și va crea prespectivele contribuției fiecărui cetățean la dezvoltarea comunității având un loc de muncă și un comportament civilizat. Remarcabilă va fi și dezvoltarea voluntariatului prin implicarea unui numar de 30 voluntari in implementarea activitatilor SDS si la Centrele de zi nou infiintate.
Elaborarea unui manual de bune practici in activitatea centrelor de zi in beneficiul comunitatilor vulnerabile precum si deschiderea a doua Centre de zi în două comunități diferite replicând modelul Centrului de zi Buckner cu sprijinul specialiștilor cu experiență in domeniu sunt alte doua elemente notabile ale propunerii de proiect, in conditiile in care experienta de 13 ani a PP consemnata in manualul de bune practici si transferata spre alti specialisti si alte entitati va putea avea ca efect infiintarea unui numar mai mare de servicii sociale Centre de zi in beneficiul copiilor de etnie roma, contribuind astfel la un grad crescut de integrare a acestora si la un nivel educational imbunatatit.
Evaluarea competențelor profesionale ale membrilor comunităților rome din localitatile Zagar si Ormenis va aduce valoare in ce priveste incluziunea si abilitarea romilor prin faptul ca le va oferi celor evaluati informatii concrete cu privire la posibilitatile pe care le au in vederea incadrarii pe piata muncii, inclusiv increderea in abilitatile proprii pentru a putea identifica un loc de munca ce le poate oferi stabilitate financiara si un nivel de trai imbunatatit.